Dag 6: Los Angeles

11 oktober 2019 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

De zesde dag is aangebroken! De laatste echte volle dag in Los Angeles.

Gisteren hadden wij besloten om niet meer met het openbaar vervoer naar Los Angeles te gaan. Dus zijn wij gegaan met de auto en dit duurde in totaal 45 minuten. Uiteindelijk was het parkeren daar maar $11,- voor de hele dag! Wat een koopje!

De weg ernaar toe...

Wat moet je een hoop focussen op de weg als je in Los Angeles rijdt. In Amerika kun je het verkeer omschrijven met 1 woord: CHAOS. Je zou denken dat California in Amerika goede wegen heeft met duidelijke lijnen, maar niets is minder waar. Ineens op de snelweg zie je bepaalde lijnen niet meer en weet je nauwelijks waar je moet gaan rijden.
Iedereen haalt je rechts in, terwijl de wet daar voorschrijft: je mag rechts niet inhalen. Laat staan dat mensen hun knipperlicht gebruiken...
Verder lijkt het alsof je in Amerika rondom de steden nooit harder kunt dan 60-65 miles per hour. Dat is ongeveer 100 kilometer per uur. Dit haal je vaak nog niet eens... leuk man als je een dikke corvette voorbij ziet rijden met 90 kilometer per uur, haha! ;-)

Compton: the hood!

Voordat wij weg gingen, checkte Freek nog even op een veilige route. In het verleden had hij wel eens gelezen dat Compton een gangster-blok is (gangsterrap is daar populair). Je zag bij dag 5 ook daar allemaal types staan die er niet betrouwbaar uitzagen. Dat kan een vooroordeel zijn, maar als je vervolgens ook de verhalen leest over de Compton omgeving...

Eenmaal aangekomen in Los Angeles... parkeren?

Mooi van te voren uitgestippeld naar een parkeergarage, maar bleek deze alleen toegankelijk te zijn van 6:00 - 12:00 ‘s ochtends... Hierdoor hebben wij snel een andere parkeerplek opgezocht en bleek deze fantastisch te zijn. Voor $11,- kon je de hele dag parkeren en was 600 meter van een metro (ondergrondse). Niet wetende dat de helling 12% omhoog ging naar de metro toe, wat Daffie nogal pittig vond! :-))

Dagkaart en GO!

Als je een ondergrondse metro neemt, dan ben je met een dagkaart van $7,- klaar. Dan kun je alle vervoersmiddelen gebruiken van de metro. Hieronder vallen ook metro bussen en metro treinen. Je kunt dus best goedkoop reizen in Los Angeles, zolang je weet hoe het openbaar vervoer werkt.

Eerste stop: Chinatown!

Onze eerste stop begon meteen bij Chinatown en wij hebben hiervoor niet de Hop on Hop off tickets gebruikt. Door zelfstandig te reizen kon je sneller naar de locaties en gebruikte je de populaire plekken in de flyer van de bustour-organisatie.
Bij ons viel meteen het architectuur op van Chinatown. Alsof je weer terug was in China, waar wij ook in Shanghai zijn geweest in het jaar 2018. De marktjes van de Chinezen waren ook volop bezig met groenten en fruit!

Nadat wij een uur in Chinatown zijn geweest, zijn wij naar Little Tokyo gegaan als tweede stop.

Chinatown Chinatown

Little Tokyo: sushi for life!

Wat is Little Tokyo een gave plek om te zijn, omdat je Japans in het klein ziet. Ze hebben daar een klein dorp gemaakt, waarin je kunt eten, drinken en shoppen in een Japanse cultuur. Hier zijn wij gaan lunchen bij een origineel Japans restaurant, waarin je van alles kon kiezen. Zie bijvoorbeeld deze foto hieronder!

Sushi in Little Tokio

Sushi in Little Tokio

De naam van de plaats zegt wel genoeg, omdat het wel verder klein was. Wij zijn hier, met lunchen inbegrepen, zo’n 1,5 uur geweest.

Na deze bezichtiging hadden wij het even gehad met het bezichtigen en kozen wij ervoor om met de auto naar iets anders te gaan: de Walmart!

Walmart: de grootste ooit?

De Walmart is een decathlon, supermarkt XL, mediamarkt en Primark onder 1 dak. Deze Walmart (45 minuten verderop van Los Angeles) was zo groot, dat wij daar echt twee uur zijn geweest om de paden eens te bekijken. Daffie en Freek hadden allebei wat spullen nodig voor Nederland, maar hebben daar ook meteen wat boodschappen gedaan. Daar betaalde je veel minder dan bij de lokale supermarkten.

De terugreis was een hel!

Hadden wij al gezegd dat het verkeer in Amerika California vooral CHAOS is? Het was 5:00 toen wij Walmart verlieten en konden wij files verwachten. Als je niet weet wat wij daarmee bedoelen, dan is dat als volgt:

- 20 km
- 50 minuten verder

Wij moesten dus 40 kilometer vanwege de Walmart, waardoor wij 1 uur en 20 minuten onderweg waren. Vooral in de binnenstad lijkt het alsof er geen logica in zit. De lijnen van de wegen verdwijnen ineens en dan ben je ineens verplicht om rechtsaf te slaan. Echt heel vreemd!  Door deze sightseeing tour met de auto werd de navigatie ook veranderd. Hierdoor gingen wij een deel door Compton heen en Freek had toevallig net Daffie verteld over pistolen en overvallen daar... niet zo heel slim, want ik heb nog nooit zo vaak een zweethand aan mijn arm gehad... haha! Daffie was helemaal in paniek.
Wel merk je dat je heel “Amerikaans” gaat rijden door de drukte. Je wordt brutaler met naar rechts en links rijden. Gelukkig blijft Freek wat rustig bij de onduidelijkheid van de Californische wegen...

Vervolgplannen?

Wij zeiden tegen elkaar: Los Angeles is leuk geweest na 3 nachten en willen graag verder. Daarom zijn wij blij dat morgen San Diego op de planning staat zo’n 190 kilometer verderop! Daar blijven wij voor twee dagen.

Wij zien jullie morgen!!

ps. alle foto’s vind je in het fotoalbum “Los Angeles”.